Ehdokasesittely – Alpo Sailio (24)

1.Kerro itsestäsi ja kotipaikastasi Nurmijärvellä?

Olen Alpo Sailio ja asun Rajamäellä vaimoni kanssa. Aikuistuneet lapsemme (4) ovat muuttaneet omille tahoilleen. Olen tekninen asiantuntija.

2. Mikä on koulutustaustasi, ja mitä teet työksesi?

Minulla on tekninen koulutus elektroniikka/tehoelektroniikka alalta. Työt aloitin Strömberg Oy Ab.llä, ja yritysfuusioiden jälkeen ABB Oy:llä, josta jäin 2020 eläkkeelle. Olen työskennellyt erilaisissa työtehtävissä asentajana, testaajana, työnjohdollisissa tehtävissä, kouluttajana sekä teknisenä asiantuntijana viimeiset 20 vuotta yrityksen eri puolilla maailmaa olevissa kohteissa.

3. Miten vietät vapaa-aikaasi?

Olen pitkään ollut kunnallisissa luottamustoimissa Nurmijärven kunnassa – aloitin jo 1970-luvun loppupuolella. Muut harrastukset ovat liittyneet lähinnä liikuntaan ja lukemiseen.

4. Millainen tausta sinulla on poliittisessa toiminnassa  ja SDP:ssä?

Olen SDP:n Rajamäen työväenyhdistyksen puheenjohtaja ja toiminut pitkään myös Nurmijärven sos.dem.kunnallisjärjestön (Nurmijärven demarit) rahastonhoitajana pitkään. Lisäksi olen ollut piirikokousedustajana Uudenmaan sosialidemokraateissa, samoin puoluekokousedustajana muutaman kerran sekä puoluevaltuuston edustajana. Valtuustossa olen nyt varavaltuutettuna, ja ollut useissa lautakunnissa jäsenenä, ja parhaillaan olen kunnanhallituksen jäsen.

5. Miten näet ja koet nykyisen asuinpaikkasi/ asuinkuntasi?

Olen tyytyväinen asuinpaikkaani Rajamäellä ja muutoinkin Nurmijärvellä olemiseen, vaikka toki aina on parannettavaa kunnan olosuhteissa ja toiminnassa.  Nyt tuntuu, että taannoin kunnan hurjan kasvukauden jälkeen oltiin jonkinlaisessa “krapulassa” ja talous jäi jalkoihin väestön kasvun sitten hiipuessa. Meillä on liikkumiseen hyvät mahdollisuudet. Samoin kunnan sijainti on erinomainen ja antaa tulevaisuuden kehittymisen edellytykset.

6.Mitä kunnallisia kehitysasioita pidät erityisen tärkeänä: mitä asioita haluaisit itse kunnassamme edistää/ kehittää, mitkä ovat tavoitteesi kunnallispolitiikassa?

Tärkein tavoite on kunnan tasapuolinen kehittäminen ja talouden saaminen nykyistä parempaan kuntoon. Koulutus ja sen kehittäminen sekä työpaikkojen luominen kuntaan. Tärkeää on kuntalaisten “tyytyväisyys” asuinalueisiinsa, ja niiden sekä palvelujen kehittäminen.