HYVINVOINNIN SEURAAVA ASKEL – SDP:n aluevaaliohjelma 2022

Aluevaalit 2022,Etusivu,Toiminta

HYVINVOINNIN SEURAAVA ASKEL

Suomen tarina on tarina kasvusta pienestä ja köyhästä maasta yhdeksi maailman menestyneimmistä yhteiskunnista, jossa asuvat maailman onnellisimmat ihmiset. Se tarina on rakennettu vahvalle hyvinvointivaltiolle, joka on mahdollistanut osaamisen, innovaatioiden ja vaurauden synnyn. Se on tarina luottamuksesta, pyrkimyksestä tasa-arvoon ja jokaisen oikeuteen vaikuttaa elämäänsä ja yhteiskuntaan.

Sosialidemokraatit ovat rakentaneet suomalaista hyvinvointia jo yli 120 vuotta. Meille hyvinvointi syntyy toimivasta arjesta, luotettavista palveluista, yhteiskunnan avoimuudesta ja demokraattisuudesta. Siitä, että jokainen pidetään mukana.

Toimiva arki turvaa hyvää elämää. Se edellyttää luottamusta siihen, että yhteiskunta kannattelee meitä jokaista, että tarvittaessa pääsemme hoitoon, saamme tukea ja turvaa ja yhteiskunta kantaa. Hyvinvointivaltio muodostaa suomalaisten turvaverkon, joka kantaa niin arjessa kuin myös kriisien aikana.

Vauraus ja hyvinvointi eivät kuitenkaan jakaudu tasaisesti. Hyvinvointierot ovat vuosien saatossa kääntyneet uudelleen kasvuun. Jokainen syntyvä lapsi, hoivaa tarvitseva vanhus tai tukea etsivä työikäinen ei ole tasavertaisessa asemassa. Tästä syystä olemme olleet tekemässä sosiaali- ja terveysuudistusta. Yli vuosikymmenen työn jälkeen uudistus toteutuu ja vuoden 2023 alussa hyvinvointialueet aloittavat toimintansa. Uudistus on tärkeä, jotta jokaisen yhdenvertainen oikeus hyvinvointiin toteutuisi koko Suomessa.

Meille sosialidemokraateille yhdenvertaiset, saavutettavat ja laadukkaat palvelut ovat avain kansakuntamme menestykseen myös tulevaisuudessa. Tasa-arvoinen hyvinvointi luo yhteiskunnallista luottamusta, turvallisuutta ja yhteiskunnan toimivuutta. Jokaisella meistä on oikeus laadukkaisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin sekä pelastustoimeen asuinpaikasta riippumatta, molemmilla kansalliskielillä.

Palvelujen on oltava saatavilla silloin, kun niitä tarvitaan, matalalla kynnyksellä ja riittävän lähellä. Sosialidemokraatit haluavat, että jokainen suomalainen voi luottaa siihen, että ambulanssi tai paloauto saapuvat tarvittaessa, hoitoon pääsee nopeasti niin vatsakipujen kuin mielenterveyden ongelmien kanssa, ja että tukea ja neuvoja on saatavilla silloin, kun niitä tarvitaan.

Tammikuussa 2022 järjestettävät ensimmäiset aluevaalit ovat erityisen tärkeät, koska niissä valittavat valtuustot luovat pohjan ja tulevaisuuden suunnan hyvinvointialueille. Ensimmäiset valtuustot päättävät niin palveluverkosta, palveluiden sisällöistä kuin henkilöstön asemasta ja osallisuudesta.

Jokainen hyvinvointialue on erilainen ja alueelliset tarpeet tunnetaan parhaiten jokaisella alueella. Siksi sosialidemokraatit julkaisevat vaalitavoitteet jokaiselle alueelle erikseen. Tässä ohjelmassa käsittelemme kaikkien alueiden yhteisiä tavoitteita ja SDP:n keskeisiä tavoitteita koko Suomen osalta.

Sanna Marin, SDP:n puheenjohtaja

Tästä pääset lukemaan ohjelman

Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen SDP:n aluevaaliohjelma julkaistaan tällä sivulla myöhemmin.